Takový ten rituál při kupování knih.

21.08.2014 18:03

 

 

Všichni to jistě známe – dočte se vše dostupné, vyrazíme na výpravu a najednou jsme v knihkupectví a nevíme kudy kam, přes tu záplavu knih. Já Vás chápu, věřte mi. Trpěla jsem před regály, oči mi tikaly sem tam, a když jsem se užuž natahovala po nějaké knížce, trhla jsem sebou zase jiným směrem a pořád dokola.

    A tak jsem začala pracovat na výzkumu, jak co nejefektivněji sáhnout po tom pravém. Přečtěte si, podumejte, ozkoušejte. Rozhodně Vás nenabádám, jen nabízím v pěti bodech nový pohled na věc ;)

 

1) Straky. Všichni jsme straky.

Na prvním místě je to určitě obálka. Každý, kdo v knihkupectví nebo knihovně sáhne po nějaké knize, je to na popud vizuálního kontaktu. Je to barevné, je to černobílé, je to tlumené, je to fotografie, je to křiklavé… Jinými slovy, prostě Vás to zaujme natolik, že na knihu sáhnete a vezmete ji do rukou. A o to vlastně přeci jde. (V rámci studování obálky se ještě můžeme bavit o materiálu, matu nebo lesku, vytlačených znacích, atd.)

 

2) Jména.

Na podruhé se jednoznačně zaměříme na název knihy a autora. Nevím jak Vy, ale jestli mě je název vyloženě nesympatický, nevkládám do vztahu já – kniha moc velké naděje. Ovšem stalo se mi už, a ne málokrát, že název byl mimo jak míček na golfovém hřišti, ale příběh byl bez chyby. Velkou část má na výběr knihy také autor. Pokud uvidíte, že máte v rukou knihu od někoho, koho znáte a od koho jste už přečetli několik publikací a byli jste spokojeni, kolikrát si vystačíte jen s těmito dvěma kroky (ano, mluví ze zkušeností a jsem v tomhle pokrytec – jakmile mám autora zařazeného v „oblíbených“, málokdy mu dokážu říct ne a nejsem schopna ho soudit přísně ☺)

 

3) Informace, leč stručná, je stále informace.

Jako třetí krok povětšinou otočíme knihu, abychom se podívali na anotaci, popřípadě nalistujeme infomační stránky nebo přehyby přebalů, kde se dozvíme, „o co jde“. Velkou roli hraje, jestli jste v oddělení, které Vás baví a tudíž kniha v rukou má víc než velký předpoklad, že Vám žánrově sedne, nebo popadnete tu, co na Vás z poličky jenom mrkla ;) A tady už záleží jen na tom, jestli nás to zaujme, nebo ne. V případě, že jsme sice sáhli po zajímavém obalu, nikoli však obsahu, vrátíme knihu do regálu a celý krátký rituál opakuje, ovšem v opačném případě přichází krok čtyři.

 

4) Lustrace.

Rozevřeme knihu, zhodnotíme barvu stránek, formát textu, písmo a (v mém případě nepostradatelná součást) ke knize přivoníme. A nejspíš se i začteme. Buď kdekoli uprostřed, nebo začneme od první kapitoly (to preferuji já a potom zvědavě skáču dál a dál a hlavně se zaměřuji na přímou řeč – nevím, nakolik je to spolehlivé, ale já podle toho odhaduji, v jakém duchu se kniha ponese a jestli pro mě bude zajímavá).

 

5) Hluboká či mělká kapsa?

A jako poslední – a tady si nebude lhát – cena. Jestliže je to „přes“ obvyklou cenovou laťku, nejspíš každý hodně popřemýšlí, jestli ho kniha láká natolik, aby za ní zaplatil dvojnásobnou cenu, nebo ne. Pakliže je cena „obvyklá“ záleží jen na posouzení předchozích kroků a pokud je cena nízká nebo přímo neodolatelně nízká, někdy rozhoduje za všechny aspekty kroků, protože je prostě příjemné pořídit si knihu a ještě k tomu příliš nepotrápit peněženku ☺

 

A co vy? Máte svůj ozkoušený návod, jak si kupovat knížky?

 

D.

na databazeknih.cz/blogy

komentáře, diskuse

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek